Akmens un pilieni.Džons Viljamss “Stouners”

300x0_stouners_978-9934-0-5453-2

Šo grāmatu es taupīju. Alkaini iegādājos un vēroju. Es zināju, par ko tā ir. Nē, nevis anotācijā izstāstītais, nevis dzirdētais, lasītais par un ap man to pateica… Es zināju, kas ir šī grāmata, un, to izlasot, es visas garšas un maņas atpazinu – tik ļoti izlasītais sasaucās ar mani. Grāmatu biju atlikusi izlasīšanai tad, kad smadzeņu pārkaršana draudētu ar īssavienojuma svilumu un citām sekām. Tad, kad darbs būs salīdis manos sapņos un sajaucies ar svētdienas rabarbermaizes smaržu. Tad, kad tā būs par daudz. Darba, kam es atdodu gandrīz visas savas dienas un domas. Un nu man bija nepieciešams Stounera stāstītais. Visa grāmata tiek izstāstīta čukstus vai vismaz pusbalsī, saturu atklājot vēl niansētāku, jo klusā skanējumā ieklausāmies vērīgāk. Šo sarunu es novēlu ikvienam.

Es zinu iemeslus, kāpēc, grāmatu lasot, raudāju, bet tos tā ņemt un izrakt, un acīs tiem paskatīties nemaz neuzdrošinos. Daudzviet sajūsminājos par izjusto un izsmalcināto grāmatas skanējumu. Kopumā – manuprāt, šī ir viena no ģeniālajām grāmatām, kas vienkārši izmasē lasītāja sāpīgās vietas.

Kad studēju, es baudīju labus pasniedzējus un skaidri izsijāju vērtību, kas ir manas skalas virsotnē un ko reti esmu sastapusi cilvēkos. Gudrība iet ciešā kopsolī ar taktu un cilvēkmīlestību, bet tā noteikti nav Dieva dāvana – tā ir grūti un ilgstoši audzināma īpašība, kas attīstāma no raupjuma līdz zīdainai piekļāvībai. No zemes pazīšanas līdz kultūras izpratnei. Šodien šādus cilvēkus zinu vien pāris, kas gan varētu liecināt arī par gluži personiskām izaugsmes virsotnes sasniegšanas grūtībām. Ir, protams, nācies sastapties ar harizmu, plašām zināšanām, izcilām oratora spējām, amizantu radošumu, tomēr viss uzskaitītais reti saistāms ar dzīves smalkuma izjušanu tā, kā to prot vien gudrais. Un, jā, gudrs cilvēks ir arī labs, bez naida, atriebības kāres un saduļķotas domāšanas. Mācoties baudīju Skaidrītes Lasmanes lekciju ciklu un no sirds vēlējos šim cilvēkam kaut mazliet pietuvoties caur pašas izpausmēm…

Ja ikviens, kas nodod citiem zināšanas, domātu  un justu kā Stouners…

Seminārs organizēja pats sevi, un studenti aizrāvās tik ļoti, ka Stouners gluži vienkārši kļuva par vienu no viņiem un nodevās meklējumiem tikpat čakli kā viņi.

Lasot varētu rasties jautājumi par uzdrīkstēšanos, par spēcīgāku gribu, par cīņu – mēs visi esam tik gudri, kad runājam par citu dzīvēm… Kāpēc Stouners visu mūžu pavadīja kopā ar Edīti, ļaujoties attiecībām kā veciem draugiem vai pagurušiem ienaidniekiem, kādēļ necīnījās par iespēju patiesi mīlēt, kādēļ ļāvās sievas manipulācijām ar pašu meitu? Kādēļ? Tādēļ, ka dzīvoja. Cik daudz kļūdu un cik skaidri tās novērtējamas izlasītā grāmatā…. Par laimi, mūsu pašu kļūdas, kas arī ir īstās dzīves krāsas, neviens nav  iegrāmatojis, un, pat ja būtu, neviens no tām nav arī pasargājis. Dūrēs sažņaugtās rokas kabatās tik un tā kaut kad laidīsies vaļā, kaut pēdējā dzīves mirklī, kā tas notika ar Stouneru…

Pat šobrīd rakstot nevaru precīzi noformulēt to, kas Stouneru tik ļoti pietuvina lasītājam – vai tā ir mīlestība, pat kaislība pret literatūru, vai godīgums, akmens noturība pret pilošo pasaules tuvošanos, tolerance, gudrība? Un nu tā doma piedzima – attālinātais skatījums uz sevi, uz citiem ir ļāvis Stouneram nevienu viņa izvēlēs nenosodīt.

Kādam, kuram varētu šķist, ka šis romāns, iespējams, ir garlaicīgs vai vecmodīgs, es teiktu – tādus slāņus un dinamiku cilvēkdzīves caurskrējienā jūs sastapsiet tikai retā grāmatā. Tā ir kā saruna ar pašu Visgudrāko.

Izdevējs: Zvaigzne ABC, no angļu valodas tulkojusi Silvija Brice.

About iwetataa

Bin jip un vaniļas debesis

2 comments

  1. Anonīms

    Es arī gribu šo grāmatu.

    Like

  2. Atpakaļ ziņojums: Interesantie raksti #5 |

Komentēt

