Enerģijas pantomīma. Fabio Stasi “Čārlija pēdējā deja”

carlijs

Ja uz skatuves esi miris neskaitāmas reizes, atmuguriski kūleņojis, klupis, kritis, bet nenokritis, smīdinājis caur asarām, tad īstajā dzīves arēnā nekas nav neizcīnāms.

Vienmēr esmu apbrīnojusi Māksliniekus. Tādus, kas drosmīgi un neatlaidīgi atspoguļo dzīvi, kustinot to pašu radītām svirām.

Fabio Stasi mākslinieciskā versija par Čārlija Čaplina dzīvi ir ļoti aizraujoša un aizkustinoša. Paņēmiens – cikliska saruna ar Nāvi un tās ikgadēja piemuļķošana – ir šad un tad ticis izmantots; šoreiz tā ir īpaša kompozīcija, kuras virknējumu lasītājs paredz un gaida, un zina arī, kas galu galā notiks grāmatas beigās – skumjais Klaidonis no dzīves aiziet 1977. gada Ziemassvētku laikā, tieši 88 gadu vecumā. Arī aiziešana līdzinās tam, ko izcilais aktieris, režisors, scenārists, komponists un producents vienā personā ir izdzīvojis visas dzīves garumā – tā ir nedaudz sentimentāla pantomīma, patiesa, vienkārša, melnbalta, bez liekiem krāsu triepieniem. Tajā ir divi būtiski komponenti: smiekli un asaras. Emocijas, kas vienlaicīgi izraisāmas tikai izcilā trāpījumā. Un Čaplins uz to tiecies visu savu dzīvi, no Nāves vien izlūdzoties mazliet laika, ko veltīt tuvplāna sarunai ar savu dēlu Kristoferu.

Mani, gluži kā pašu Čaplinu, vecas avīzes neizskaidrojamā veidā fascinē, ar īpašu aizrautību sekoju līdzi nevis novitātēm, bet to pirmsākumiem, laikam, kad viena cilvēka ideja un mērķtiecīga tās īstenošana par spīti apkārtējo kritikai un izsmieklam vai pilnīgai vienaldzībai ir īstenojusies, to vēlāk cilvēcei nodēvējot par ģenialitātes mantojumu.

Neticams dzīves skrējiens – burtlicis, boksa treneris, taksidermists … un galu galā sers Čārlzs Čaplins, kurš saņēmis Britu impērijas izcilības ordeni. Kā vissāpīgāko sitienu savā dzīvē (un boksera dzīvē to ir bijis patiesi daudz) nēsājis pirmo negatīvo kritiku par filmu „Cirks”, kas kā bērns iznēsāta un radīta. Un, lūk, producents, aktieris un režisors – cilvēks, orķestris, saņem par kārtējo sasniegumu Kinoakadēmijas goda balvu. Plaša mēroga iekarojumi – ASV, Eiropa – teritorijas, kur daudz izcīnīts, aizvainojumā atstāts, mazliet zaglīgi aizņemts, tad atkal iekarots…

Panākumi, Kristofer, liek kustēties traka fokstrota ritmā..

Grāmatā šie dzīves lēcieni nav attēloti kā krasi pavērsieni, bet gan kā likumsakarīgi stipra cilvēka mūža posmi. Fabio Stasi šoreiz lasītājam piedāvā nevis faktu hronoloģiju, bet raksturu un noskaņu.

Ko dod daži Nāvei nokaulēti gadi? Tie atklāj, ko nozīmē identitātes meklējumi un spēja atrast savu vietu dzīvē, apliecina lielu dzīves mīlestību, sakot – sāc dzīvot šodien un nebaidies! Turklāt, ja izkodies cauri kinoindustrijai, esi iemācījies arī paust protestu visam, kas atņem enerģiju. Kinomāksla – kustības saglabātāja…

Ja vēlaties uzzināt, ko nozīmē caur ērkšķiem sasniegt mērķi, izlasiet, kā tapa Čaplina pirmā filma. Tas ir patiesi neticams stāsts…

Es drīzāk mēdzu filmēt vilciena ēnu, kas pārslīd pāri aktiera sejai, nekā visu dzelzceļa staciju..

Veiksme, intuīcija, izcila empātija un, protams, talants. Mērenība un patiesīgums, milzīgas darba spējas – nu, kā lai neizlasa lielisku grāmatu, kas visu šo īpašību kopumu apvienojusi vienā stāstā.

Dabasmāte mani aplaimojusi ar mazu augumu, lai man nevajadzētu neviena priekšā rāpot uz ceļiem..

 Pat Nāve, kas izsaka ultimātu dzīvei, ir bezspēcīga… vismaz uz kādu laiku, kad vēstulē dēlam atkailinās Klaidoņa dvēsele, dziedot himnu dzīvei.

Liels prieks par šīs grāmatas nonākšanu pie latviešu lasītāja.

Izdevējs: Zvaigzne ABC, No itāļu valodas tulkojusi Tamāra Liseka.

Advertisements

About iwetataa

Bin jip un vaniļas debesis

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: