Gotiskas leģendas labirinti. Karloss Ruiss Safons “Marina”

marina_1

Tā ir mulsinoši skaista, biedējoša un mistiska Barselonas vide pagājušā gadsimta 70-tajos gados, kurā risinās ne tikai noslēpumainu vēstures leģendu pētījumi un neatbildētu jautājumu šķetinājumi, bet arī atrodamas patiesas un bērnišķi tīras mīlestības atklāsmes. Kopā ar Barselonu, kas mostas, stikliem un metāla veidojumiem iezaigojoties purpura saules staros, uzjunda arī lasītāja alkas pēc neizprotamā.

Tieši tā – atstājot pēdējās veselā saprāta paliekas – galvenie varoņi Oskars un Marina dodas iekšā zaļganajā noslēpumu miglā. Tā viņus apvij un dīvainā kārtā satuvina.

Kāda pamesta māja, kurā nav elektrības, sena teātra drupas, kāds šausminošs foto albums ar pagātnes liecībām, kāda lelle, kas kustas kā dzīva, un bērna iztēle ir tas, kas virza grāmatas notikumu pēc notikumu un pēc trauksmainiem domu lidojumiem rada skaudras atklāsmes ar reālistiski lēzenu nosēšanos nobeigumā. Tie ir spokaini stāsti, kas lasītājam seko paši kā spoki un neatlaiž. Tā ir debešķīga balss, kas pārvēršas elles kaucienā, un eņģelis, kas aizlido, plivinot melna taureņa spārnus. Tās ir cilvēka alkas pēc atriebības, kas robežojas ar saprāta zaudējumu, meklējot iespējas dzīvot mūžīgi, kaut šī dzīve līdzinās šausminošākajām elles ainām.

Kam „Vēja ēna” un „Eņģeļu spēle” ir jau labi pazīstamas grāmatas, tie zina arī to, ka minētās ir pirmie K. Safona gara darbi, kas paredzēti pieaugušo auditorijai. Savukārt romāns „Marina” ir autora paša mīļākā un neaizmirstamākā grāmata. Grāmata ir ieturēta gotiska romāna žanra nevainojamā stilā, ir biedējoša, un tajā minamajām mīklām ir sniedzamas vismaz divas atbildes, tās pilnīgums rodams pirmās mīlestības jūtās, kas saista divus pusaudžus – tas ir komplekts, kas atraisa lasītājā… atmiņas.

Laika okeāns vienmēr mums atdod atmiņas, kuras vēlamies tajā aizskalot.

Šajā grāmatā sastapsieties ar patiesi biedējošu bubuli, monstru (sauciet, kā gribat), kas slēpjas istabas vistumšākajā stūrī un no turienes jūs vēro tieši tajā brīdī, kad nedarbojas lampas slēdzis un pie gultas piekalušas paša baiļu stindzinošās važas. Visstingrāk gan notur nevis bailes, bet gan ticība tam, ka tur nu viņš ir – ar asnagotām ķepām, šausminošā smakā ietīts – un viņš ir ieradies ar mērķi iegūt savu. Un tas ne vienmēr esi tieši tu…

Vai atceraties to? To piedzīvojumu kāri, to šausmu stāstu vakaru, bailes no tumsas, pirmo noslēpumu, to kautrīgo klauvējienu pie pieaugušo pasaules, kas nesaņēma aicinājumu, to nejauši atrasto atslēgu no vienmēr aizslēgtām durvīm un sarunāto sabiedroto, lai dotos noslēpuma izzināšanas „ekspotīcijā”, to artefaktu, kas kalpoja par pamatu, lai pakāptos no bērnības pretī izaugšanai? Bērnībā, metoties pretī lielo plaukstu skavām, mēs neapjaušam, ko liekam uz ziedojuma altāra. Visticamāk, brīdi, kad izaugāt, atceraties vismiglaināk… Lai gan tieši šis pārlēciena mirklis nosaka turpmākās dzīves gaitas.

Jaunība ir kā kaprīza mīļotā – kamēr iemācies to novērtēt, viņa jau dodas pie cita un nekad neatgriežas…

Grāmata, kas atmodina visu iepriekš minēto lasītājā, protams, nevar nepatikt – šī ir viena no tām lasāmvielām, kas ļauj atcerēties un saprast labāk, arī šausminošo leģendu labirinti, pa kuriem mūs Safons izvadā gluži loģiskā un visai gludā secībā, nevis nobiedē, bet atraisa kaislību. Lai gan, jāatzīst, man brīžam jau bija par daudz visu eksperimentu, atdzīvināto aizgājēju, bet es zinu – tas tādēļ, ka atmiņas vairs nav tik spilgtas…

Apraksta sākumā redzamais autora citāts, no spāņu valodas iztulkots, varētu skanēt apmēram šādi – kad apstājies, lai padomātu, vai mīli kādu, tu pārstāj mīlēt.. Pārfrāzējot to var attiecināt uz jebkurām jūtu izpausmēm.

Autoram izdevies arī radīt īstu pilsētvides vilinājumu, un pēc grāmatas izlasīšanas īpašas garšas kārpiņas pieprasa arī neparasto Barselonas garšu, ko, cerams, man arī izdosies izbaudīt.

Bērnus šī grāmata varētu pamatīgi nobiedēt, lai gan tās galvenā mācība ir iespējami laicīgi rast izpratni par dzīvības un nāves mūžīgo dueli.

Dzīvi nevar saprast līdz brīdim, kad esi sapratis nāvi…

Advertisements

About iwetataa

Bin jip un vaniļas debesis

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: