Kens Robinsons “Ne tikai ar prātu. Mācāmies būt radoši”

300x0_cover (2)

Piedāvāju jums veikt kādu radošuma testu.  Piecu minūšu laikā atzīmējiet maksimālu daudzumu variantu, kā var izmantot vienu no visvienkāršākajiem kancelejas piederumiem  – papīra saspraudi. Izveidojiet šī pielietojuma sarakstu!

Sekojoši izveidojiet sarakstu ar pašu izdomātām jaunām idejām, kā šo pašu saspraudi pielietot – šīs idejas varat apkopot veselas dienas laikā, tā izveidojot sarakstu numur divi.gramatzimes

Neatklāšu, cik variantu sanāca man, bet mazāk gan nekā pirmsskolas vecuma bērniem, kuri varot izdomāt vairāk nekā 20 šādu variantu, savukārt, bērnam arvien pieaugot, variantu paliekt mazāk (ap piekto jau idejas apsīkst pilnībā). Mājās veiktais eksperiments tiešām to apliecināja.

Kā apgalvo Kens Robinsons, autors grāmatai, par kuru izvēlējos šodien paust viedokli, tad skola, izglītības sistēma pilnībā sakauj bērnu radošumu. Vienīgais tās labums esot socializācija ar citiem skolas bērniem. Diezgan kategoriski, vai ne? Bet vispār… daļēji (domājot par to, vai tikai skolā ir meklējams šis apdraudējums) tam tomēr var piekrist….

Kens Robinsons ir ļoooti interesanta personība, filozofijas doktors, atpazīstams ar savām inovatīvajām idejām cilvēka radošuma un prāta izglītošanā.  Esmu skatījusies populāros video sižetus (miljoniem skatījumu visā pasaulē) ar viņa uzstāšanās reizēm, kurās viņš apliecina, cik būtiska loma radošumam ir cilvēka izglītībā. Ļoti interesanti, tiešām iesaku noskatīties, ja nav redzēti.

Grāmata „Ne tikai ar prātu. Mācāmies būt radoši” ir ārkārtīgi piepildīta ar informāciju – daudz faktu, daudz personību, daudz ļoti, ļoti interesanta. Tajā jūs atradīsiet patiesi trāpīgi iezīmētas 21. gadsimta problēmas. Akcentē mūsdienu laikmetu kā revolucionāru pārmaiņu laiku, kad cilvēkam ir daudz enerģijas jāizmanto, lai šīm pārmaiņām radoši mainītos līdzi. Ļoti patika grāmatas ideja par izlaušanos no ideoloģiskās komforta zonas, kas patiešām maina visu turpmāko dzīvi. Ja vien to spēj izdarīt… Ir metodes, ar kuru palīdzību cilvēks var atklāt sevī milzīgu radošuma potenciālu (starp citu, autors atzīst, ka daudz cilvēki, apgalvojot, ka viņi nav radoši, īsti nesaprot šī jēdziena patieso nozīmi), par tām arī detalizēti stāstīts grāmatā.  Jāsaka, lai cilvēks būtu radošs (un ja vecākiem ir vēlme palīdzēt par tādiem izaugt saviem bērniem), ir ļoti daudz jāinteresējas par mākslu, kultūru vai kā citādi jāraisa sava iztēle, daudz ar to jānodarbojas paralēli darbam vai mācībām. Jācenšas būt iespējami daudzpusīgam, darīt daudz un dažādas lietas, tajā pašā laikā saprotot, ka ikvienam no mums piemīt savas atšķirīgās dabiskās spējas.

..Viņš pastāstīja, ka vidusskolas beidzamajā klasē kāds skolotājs jautājis skolēniem, ko viņi nolēmuši darīt pēc izlaiduma. Gandrīz visi runājuši par stāšanos koledžā, bet viņš atzinis, ka kļūs par ugunsdzēsēju. Skolotājs norādījis, ka puisis pieļaujot kļūdu, ka viņam esot akadēmiski gudra galva un ka viņu gaidot spoža nākotne, – iestājoties ugunsdzēsības dienestā, viņš samaitāšot visu dzīvi.. „Pirms sešiem mēnešiem es izglābu sava skolotāja dzīvību. Viņš cieta satiksmes negadījumā, un tika izsaukta tieši mana vienība. Es izvilku skolotāju no mašīnas, sāku elpināt un izglābu. Es izglābu arī viņa sievas dzīvību. Manuprāt, tagad viņš par mani ir labākās domās..”

Pilnīgi piekrītu arī K. Robinsona minētajam piemēram par mācīšanos „virs jostasvietas”, kuras laikā cilvēks nodarbina prātu atrauti no sava ķermeņa – tā ir neiespējami attīstīt daudzpusīgu intelektu. Kopumā grāmatā ir daudz pretošanos vispārpieņemtiem faktiem un standartiem.

Teksta valoda ir vienkārša un saprotama, lasīt šo grāmatu ir patiesi ļoti interesanti, izzinoši, domāju, ka arī jūs uzzināsiet daudz jaunu faktu, kas raisa interesi tos pētīt arī dziļāk. Grāmatā ir aptverta ļoti plaša informācija – sākot ar vēsturi, beidzot ar kolosālās kinostudijas „Pixar” iztēles veicināšanas programmas apspriešanu (kā man patīk viņu īsfilmiņas!).  Domāju, šī grāmata aktuāla varētu būt ikvienam, kurš lielākā vai mazākā mērā ir saistīts ar izglītības sistēmu (vecākiem un jauniešiem, skolotājiem…), bet principā ikvienam, kuru saista pašpilnveidošanās process. Es, piemēram, arī būtu ļoti priecīga kopā ar meitu apmeklēt grāmatā aprakstīto „13.istabu”, kas ir daudzpusīgu prasmju skola, kuru vada pamatskolas bērni daudzās filiālēs visā pasaulē. Par Latviju man šobrīd ir visai grūti runāt, šorīt no rīta klausījos interviju par to, kas gaidāms izglītības sistēmā, un  tās laikā sev teicu, ka šai informācijai nebūs mani nokaut… Centīšos noturēties…

Fakti un pārdomas:

  • Daudzi no pasaulē veiksmīgākajiem cilvēkiem skolā nebūt nebija teicamnieki… daudzi guva panākumus tikai pēc tam, kad bija attapušies no izglītošanās.

  • Lai atrisinātu problēmas, ir jāsaprot, ka savu dabisko iztēles, radošuma un jaunrades spēju attīstīšana ir nevis iespēja, bet gan steidzama nepieciešamība. Pārmaiņas ir globālas, tās skar visus.

  • Ja jums ir iPhone, tam, iespējams, piemīt lielāks skaitļošanas resurss nekā 1940. gadā bija pieejams visā pasaulē… Tas, kas bija neiespējams vakar, šodien ir pašsaprotams. Pagaidīsim, kas būs rīt.

  • Bērniem pieaugot, viņu smadzenes pielāgojas tam, kā tās tiek vai netiek nodarbinātas.

  • Pusaudžu smadzenes darbojas ar divu stundu novēlošanos salīdzinājumā ar pieaugušo smadzenēm… neļaujot pusaudzim izgulēties, mēs, iespējams, ietekmējam viņa garīgo un fizisko veselību, kā arī izglītību.

  • Iztēle ir cilvēka apziņas visdārgākā dāvana. Radošums ir solis tālāk par iztēli. Radošums nozīmē, ka cilvēks kaut ko dara. Būtu dīvaini, ja par radošu nosauktu cilvēku, kurš neko nedara. Zināmā mērā radošums ir pielietota iztēle.

 

Un vēl daudz citu saistošu domu un interesantu faktu. Šīs grāmatas lasīšana noteikti ir patiesi vērtīgi pavadīts laiks.

http://www.ted.com

(Ne tikai T.Robinsona idejas,forša lapa.)

Advertisements

About iwetataa

Bin jip un vaniļas debesis

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: